zaterdag 10 november 2012

SWOT-analyse


De SWOT-analyse

De SWOT-analyse is een veelgebruikt hulpmiddel in het bedrijfsleven bij het bepalen van de strategie van een onderneming. Het is een essentieel onderdeel van het strategisch beleidsbepalingsproces en moet ook meegenomen worden in het strategisch marketingplan. Een andere naam voor SWOT-analyse is sterkte-zwakteanalyse.

Een SWOT-analyse is een belangrijk onderdeel van een marketingplan want het is de verbinding tussen het onderzoek en de strategiekeuze. Na het in kaart brengen van de interne en externe omgeving in de situatieanalyse dient de output hiervan als input voor de SWOT. Vanuit de kansen, bedreigingen, sterktes en zwaktes worden strategische opties geformuleerd. Daarna worden de verschillende strategische opties geevalueerd en moet er een keuze gemaakt worden.

Waarvoor staat SWOT-analyse?:

• Strenghts - de sterke punten van een organisatie zelf (Intern)
• Weaknesses - de zwakke punten van een organisatie (Intern)
• Opportunities - de kansen van een organisatie (Extern)
• Threats - de bedreigingen van een organisatie (Extern)

Een SWOT-matrix zit als volgt uit.  


Sterktes Zwaktes
KansenGroeien
Aanvallen
Verbeteren
Versterken
bedreigingenVerdedigenTerugtrekken
Ombuigen
Turnaround








Voorbeeld:


Sterk: Veel ervaring in handel & export

Zwak: door de concentratie van de bedrijven in de Noord-Holland is het lastig om goed personeel te werven

Kans: snel groeiende consumptiecentra in het buitenland

Bedreiging: verkoop in NL daalt.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten